Leta i den här bloggen

söndag 17 juni 2012

The Bubbel family

Bubbel har bott här nu i ganska exakt 2 månader och jag har inte ångrat en sekund att han fick komma hit! Han har helt och hållet tagit kontrollen över flocken. Doris som var flockens överhuvud förut har fått vika hädan, detta märktes inte minst idag när Bubbel hade slut på sin tomatbit och tog Doris utan en enda protest från henne. Dessutom har han fått närkontakt med iaf Doris då jag hittade en intorkad fläck i hennes rumpa som med stor sannolikhet kommer från Bubbel.... Good for him :) Citerar en annan blogg, kommer inte ihåg vem men kan ha varit något Irene skrivit, "han har kul utan ansvar". Men de är inte särskilt lättfotade mina damer, de sätter ofta Bubbel på plats då de inte tycker det är passande med de aktiviteter han föreslår.

Tänkte skriva lite om min dagliga städrutin som får folk med smådjur (ja förmodligen inte ni som läser här) att häpna och förmodligen tänka tyst att har hon inget vettigare att göra?!. Varje kväll tar jag bort allt hö, allt bajs (plockar likt en skata som hittat guld, men denna detalj brukar jag hålla tyst om) samt allt kissigt spån. Tar ut alla hus och tunnlar. Under denna tid går marsvinen frivilligt upp på övervåningen och väntar snällt där. Eller snällt kan väl diskuteras då de ibland tar en eller flera vändor nerför rampen för att se om det inte är färdigt snart. Bubbel lärde sig också ganska snabbt den rutinen. Det brukar bli en hel del smuts som åker ut, ca 1/3 125 liters svart sopsäck per dag. Sedan börjar det roliga, fylla på med nytt härligt spån, möblera med hus och dylikt samt fluffa upp hö! Men det bästa kommer nu, när marsvinen går ner för att upptäcka allt det nya. Kryper in i höet, går igenom alla hus och tunnlar.
Varför städar jag så ofta då, undrar en del. Största anledningen är att marsvinen förtjänar rent och fint, deras tassar mår inte bra av att gå i förorenat spån, de älskar att utforska och springa runt i nytt spån och framförallt, de älskar nytt, nästan obegränsad mängd med rent hö! Snåla aldrig på hö till dina marsvin, de vill inte bara äta det, de vill leka, gömma sig och sova i det! De kommer aldrig att äta upp allt du lägger in och de är inte meningen heller, de plockar ut de det vill ha. För det andra bor jag i en tvåa på 60 kvm och marsvinen bor i vardagsrummet och jag vill att det inte luktar bajs därinne. Sedan ser jag också på bajs och kiss om det skulle vara blodigt, löst m.m som kan indikera att de inte skulle må bra.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker du är kanon duktig som städar varje dag ! Själv så sopar jag pluttar varje dag från fleece filten - ofta flera gånger om dagen men morgon och kväll alltid. De älskar att få rent nytt hö att rumstrera om ju!

    SvaraRadera
  2. Du är en duktig och ambitiös marsvinsmatte. Dina djur har det kanonfint. Så glad att Bubbel fick komma och ta kontrollen där!

    SvaraRadera