Leta i den här bloggen

söndag 17 februari 2013

Varning för sifferkaos!

Marsvin skall äta dygnet runt! /Doris
Jag gillar matte, läste alla gymnasiets kurser från matte A till F + Matte diskret (någon konstig mattedatakurs). Därför kommer ni nu att få gnugga geniknölarna med lite jämförelser i siffror!

7 % eller 85 gram har Doris tappat i vikt på ett år. Detta är medvetet gjort då hon har hemskt lätt att lägga på sig och har varit stor sedan hon var liten! Hon var så stor jämfört med systern att jag ringde djuraffären jag köpte henne från för 4,5 år sedan och frågade om hon möjligen kunde vara på smällen... Doris vägde alltså 1244 gram 11 mars förra året, nu har hon gått ur 1200 grams-klubben och landat på 1159 gram idag. Vill dock att hon skall ner en liten bit till, gärna till runt 1100 gram om det är möjligt.

Bubbel vägde in på 1005 gram när han landade hos mig i april 2012. I augusti (efter sommarbete?!) noterade han personbästa på 1104 gram, en ökning på nästan 9 % eller 99 gram! Idag, efter att ha varit chef för tre brudar (antalet sorkdamer i Bubbels liv ökade ju från 1 till 3 när han flyttade, en ökning med 200%) är vikten 968 gram. Detta är en minskning med 12 %  eller 136 gram från personbästa och knappt 4 % eller 47 gram från ankomstvikten. Ser dock gärna att han ligger runt 1000 gram.

Hedvig vägde idag in på 997 gram, en vikt som ser hälsosam ut på henne. I mars 2012 vägde hon hela 1139 gram. Hon har alltså minskat 12,5 % eller 142 gram. Vill dock absolut inte att hon skall minska mer!

Jag har ju gått ner så mycket i vikt så det är bäst du ger mig något extra att äta. Sådana där elefanter tror jag bestämt jag behöver.

Var är maten vänner, ser ni maten vänner? Dodidodido...
Daisy, syster till den maffiga Doris är också av modell lite större. Har dock aldrig varit i samma viktklass som systern. I mars 2012 vägde hon 1159 gram och idag 1059. En minskning med ca 9 % eller 100 gram. Ligger på en bra vikt.











Hörru biffen (Bubbel till Doris), har du verkligen minskat i vikt?! Jag får ju inte plats tillsammans med dig därinne än iallafall!
Slutsats? Att röra mer på sig minskar vikten. Efter att Bubbel kom har tjejerna ökat sin aktivitet och jag tror även att Bubbel har mer att göra med tre än bara en tjej. Jag har även medvetet minskat grönsaksgivan då jag insåg att den var större än vad de flesta andra gav sina marsvin.

2 kommentarer:

  1. Snyggingar - oavsett procentuell vikt! :D

    SvaraRadera
  2. Kul med siffror! Mina har också tendens att lägga på sig, konstigt eller hur (!) men sen jag byggde palatset med tre våningar så de har fått mer plats så verkar vikterna stabilisera sig. Jag märker ju också att de rör sig mer. Försöker också att inte ge för mycket grönsaker, utan kompensera med mer hö istället när de tigger.

    SvaraRadera