Leta i den här bloggen

torsdag 9 februari 2012

Resistenta bakterier och medicin

Idag ringde så äntligen Alvins veterinär. Har väntat flera dagar och så händer det precis då jag håller på att spola en patients urinkateter... Efter att ha förklarat att Alvin kissat blod sedan i lördags och gått ner i vikt så skulle vi självklart behandla. Odlingssvar hade inte kommit men för att slippa eventuellt köpa fel antibiotika i väntan på odlingssvar så ringde hon till labbet för att höra efter. Hon ringde 10 minuter senare och berättade att nu visste hon vad vi skulle behandla med. Bactrim som är lätt att få i marsvin för att det är i flytande form och luktar och smakar söt banan/vanilj gick inte. Bakterien, en variant av Staphylococcus, är nämligen resistent mot Bactrim (alla djurägare som får djur med UVI, kosta på dem en urinodling!!). Därför blev det Baytril. Enligt henne fanns den inte i flytande form (vilket jag dock vet att den gör fast inte lätt att få tag i) och jag fick välja på tabletter eller komma för att få injektioner (blir långt att åka 14 mil totalt tur och retur). Jag sa att jag var sjuksköterska och skulle nog kunna ge injektioner själv men valde tabletter. Då jag sedan tidigare är farmacevt (japp, efter 3 års högskolestudier och 1 års arbete på apotek sadlade jag om och läste 3 år till till sjuksköterska, snart blir det 1,5 år till för att bli barnmorska) så visste jag att dessa tabletter är små och går utmärkt att krossa. Dessutom skrev hon ut Metacam för smärta, marsvin är väldigt känsliga för smärta! Alvin har ju fått några doser Metacam eftersom Doris har det, men nu slipper han snylta av hennes flaskor.
Tablettkrossare, jättesmidig!
Efter jobbet väckte jag liv i den grå faran och åkte till ett apotek som har extra stort sortiment för djur. Alltid när jag hämtar ut recept till marsvin så brukar personalen alltid kommentera detta. Allt ifrån "Vad är ett marsvin", till "Kan man behandla dessa" osv. Mina kollegor (jag pratade om vad saker kostar hos veterinären) frågar ofta vad ett nytt marsvin kostar... I och för sig lite på skämt men ändå... inte skaffar man väl ett nytt barn bara för det andra blivit besvärligt?! Inte heller skaffar man väl en ny hund för att den blivit sjuk, som går att bota. Och varför inte byta ut hunden, jo de kostar mycket mer pengar än marsvin!!! Vilket är ytterligare argument varför marsvin bör kosta mycket mer att köpa!

207 kronor gick kalaset på vilket jag tycker var överkomligt. Metacam kostar ca 120 och Baytril 87 kronor. Alvin skall dosera (eller han får gapa och svälja) som följande:
Baytril 15 mg, 1 tablett en gång dagligen i 10 dagar. Krossas och slammas upp i vatten.
Metacam 1,5 mg/ml: 0,25 ml 1-2 gånger dagligen
Dessutom kommer han mellan doserna av Baytril att få Proviva, Critical care och Bifolac. Proviva och Boifolac för att få lite goda tarmbakterier eftersom Baytril inte bara slår ut oönskade bakterier utan även de goda bakterierna.

Om ni inte har en tablettkrossare så är den väl värd att investera i om ni skall ge marsvin medicin. Kostar ca 79 kronor. Denna krossar jag både Alvins och Doris mediciner i, så den används flitigt här hemma.

3 kommentarer:

  1. Jaha, så har du sjukstuga, du med... Precis som vi. Skillnaden är att du är utbildad för sånt. Jag är bara amatör :-)

    SvaraRadera
  2. Ja fast jag är ju utbildad på människor, har fått en dags utbildning på djurmedicin men de pratade bara om hästar, katter och hundar.. Men att ge dropp till marsvin är bra att kunna!

    SvaraRadera
  3. Tackar för informationen om tablett krossaren ! Fiffig uppfinning vill jag lova ! Baytril tabletterna är ju verkligen mini saker.

    SvaraRadera