Leta i den här bloggen

söndag 20 januari 2013

We´re in heaven...

Idag har jag hämtat 5 balar hö á 12-14 kg så nu är källarförrådet fullt. Riktigt fint grönt hö med tunna strån. Min bonde brukar spara de grönaste balarna till mig då jag helst vill ha det. Så nu har marsvinen mat för en tag framöver.
I veckan kom 15 påsar elefanter och 1 ny pinnbro hem. Pinnbron var väldigt smaskig, den har redan förlorat en del av sitt ytskikt. Ser på vissa ställen ut som om den fjällar... Elefanterna kommer att ransoneras noga, det är endast godis men jag beställde ordentligt då frakten kostar.
 
Jäkla synd att jag bara har fyra tassar, kan ju inte paxa mer än fyra påsar... Men detta måste vara himlen
Annars är det lugnt här hemma i vardagsrummet, en gäst har vi haft. Hämtade ett marsvin i en annan stad, där de hävdade att marsvinet trivdes bäst själv. Han hade alltså alltid bott ensam. Han fick bo en vecka med Hedvig, som ju är kastrerad pga cystor, och Zigge gillade inte alls att vara ensam. Han var mest ledsen när Hedvig inte var på plats. Den killen hade verkligen energi, passar inte alls att sitta i en bur på 1x0,5 m. Det märktes tydligt. Idag har han landat på Eragons och har fått en kompis! Hedvig gillade inte alls att byta palatset mot en gallerbur, jag intalade henne varje dag att det var en god gärning hon gjorde. (Översättning till marsvinsspråk; Jag gav henne en ärta varje dag)

Denna vecka har jag också följt berättelsen om marsvinet som var olagligt importerat till Sverige och såldes i en djuraffär nedåt i landet. Varför var det då importerat? Ägaren till djuraffären skyllde på marsvinsbrist... Ja inte tror jag den ägaren har kikat på blocket... (Tänk om djuraffärer kunde tipsa om blocket och omplaceringshem och istället satsa på att sälja tillbehör, bra foder och kanske tjänster såsom hälsoundersökningar och kloklippning.) Det värsta är att marsvinet hade skabb och mådde inte alls bra. Som tur var så hade marsvinet fått riktiga bra ägare som inte accepterade att lämna tillbaka marsvinet utan behandlade henne och gick ut i media med detta. Så bra att sånt här uppmärksammas och en stor eloge till de nyblivna marsvinsägarna som verkligen tog tag i saken!

Annars går livet sin gilla gång här hemma. Sova, äta, vila, gå runt, busa, ragga, tigga... Ja jag tror ni fattar!
Mina pälsklingar har en speciell radar, ärt och elefantradar! Tyvärr är den inte finjusterad så den går igång fel ganska många gånger..

2 kommentarer:

  1. Våran matte har FORTFARANDE inte fått ändan ur vagnen och beställt elefanter åt oss! Hur svårt kan det vara liksom? Ärtplättar är ju förstås bra, men man kan aldrig få för mycket godis.

    hälsar Jan Boris och tjejerna

    SvaraRadera
  2. Ni får ta fram era mest bedjande ögon och huvudet på sné/ Doris

    SvaraRadera