Leta i den här bloggen

söndag 27 januari 2013

Golvtid

Idag har marsvinen fått golvtid. Ställde ordning en massa hus, en stol lades på golvet och blev en koja med en filt över sig. Gamla påslakan, fleecefiltar m.m lades ut på golvet för att göra det mysigt. En resebur med handduk i botten för lite ostörd vila och i gallret hängdes en vattenflaska så ingen skall vara törstig.Stor höhög under en bur ger trevligt skydd vid maten. De hade 5x2 meters yta att röra sig på. Jag och husse fixade i sovrummet och de kom in ett par gånger och hälsade på. Men mest hoppade de omkring och åt och bajsade. Bubbel gjorde serier med popcornhopp, så söt! Efter en stund brukar de klart och tydligt visa att nu har de fått nog, nu vill de hem. Men idag skulle de få riktigt lång golvtid, 3 timmar blev det så jag fick bortse från deras bedjande blickar. Som ni ser på bilden nedan så vill de gärna komma in i rummet där deras hem finns. Rätt som det var när H sticker ut huvudet i hallen så har någon puttat upp gallret och klivit in i vardagsrummet. Mitt på golvet hittades Hedvig som är huvudmisstänkt för utbrytningen, Bubbel hittades under en pall strax efter Hedvig. Busfrön! Annars brukar det vara Doris som smiter. Snabeldraken fick stötta upp gallret så att det inte skulle bli fler besök i vardagsrummet. Sedan började jag städa deras bur och då satt de hela tiden som på bilden och väntade. Sedan kan man bara sätta ner händerna så kliver de upp i dem för att få komma hem. Efter lite mat och utforskande av ny möblering så har de sovit som medvetslösa.
Men ge dig.... Jag sover!
Jag skojar inte om Doris har legat på samma ställe i 2 timmar, med ett avbrott då husse bjöd på lite äpple. Men som ni ser så har hon hö ända in i sängen så det går ingen nöd på henne.

3 kommentarer:

  1. Vad mysigt! Jag känner igen det där rastlösa "nä nu räcker det med äventyr, nu vill jag hem!"

    Det är ju bra att de trivs i sitt hem...

    SvaraRadera
  2. Ja, det kan aldrig sägas för sällan: Borta bra men HEMMA BÄST!!

    SvaraRadera
  3. Mina vill ofta hem för att äta efter ett tag. Även om dom har mat på golvet så är det tydligen inte samma som att äta i hemmets vrå!

    SvaraRadera