Leta i den här bloggen

torsdag 6 september 2012

Marsvinet Zäta presenteras och Doris ska opereras!

Jag har vita morrhår på ena sidan och svarta på andra!
 Hade spanat på en blocketannons i någon dag om ett marsvin född 20 april 2012, ensamboende och redan tröttnad på. Efter lite mentalt stöd från b.la. Kringelkroken ringde jag på annonsen och i måndags kväll tvingade jag med husse för att hämta den lilla krabaten. När jag kommer fram möts jag av pappan och 3 barn. Barnen har redan varsin hamster de bär omkring på, i huset finns även fiskar och fåglar. I ett hörn av altanen (!) med endast ett hus och skål med fröblandning finns marsvinet. Inte ett spår av hö, det har han aldrig fått och burbotten ät delvis täckt av toalätt som är rejält nedsmutsat. Inget vatten syntes till. De hade alltså haft Zäta ca 3 månader och hade nu, som det står i många annonser, drabbats av tidsbrist (kan hamstrarna ha något med det att göra...). Buren hade de dessutom lånat av en granne så inte ens det hade man kostat på marsvinet. Pappan skall ta upp marsvinet för att visa honom, han är rädd och hal som en ål. Tillslut får jag Zäta i famnen, svamlar väl nåt om att han är söt och pratar sedan med barnen om hamstrarna, allt för att inte häva ur mig något om vad jag tycker om hur de skött marsvinet... Stoppar in honom i transportburen, betalar och åker därifrån. Hemma väntar en stor bur, full med rent spån och hö. Han är mycket rädd för ljud och troligen inte så mycket hanterad. Andra kvällen han är hos mig lägger han sig på min mage, hakan på min arm och vilar och njuter av klappar, så det tar sig. Han vägde in på 917 gram och idag visade vågen 910 g hos veterinären. Varför veterinären då? Jo, han har ju inte ätit hö alls, endast fröblandning och jag tyckte att framtänderna såg långa ut. Då Doris ändå skulle dit ringde jag och "vår" veterinär Marianne Tornvall svarade att det var inga problem att ta med lilla Zäta. Han skötte sig bra hos veterinären, de inre tänderna såg bra ut och framtänderna kortades ca 1-2 mm. Han har ätit lite sparsamt här, han fick igår critical care som han älskade. Han äter gärna kligröt och har börjat tugga på gräs och hö. Morot och lite grönsaker har gått i men han är inget matvrak än så länge. Troligen är han inte van alls med denna kost. Ger honom varje kväll en rejäl dos C-vitamin också.
 Han har fått träffa mina tjejer och sexualdriften är det inget fel på. Han såg dessutom jättelycklig ut över att få träffa marsvin och prata med dem. Bubbel har också träffat honom men Bubbel tycker att Zäta är lite jobbig som vill springa runt och lukta honom i ändan hela tiden. Första gången jag såg Bubbel gäspa var efter att ha varit med Zäta :)
Zäta är köpt av en bonde i närheten som enligt Zätas tidigare ägare hade massor av marsvin. Han var tydligen jätteliten när de köpte honom dessutom. Zäta är nu även försäkrad såklart! Tanken är att jag senare skall ta med honom ner till Eragons omplaceringshem tillsammans med alla myssaker som jag gett upp hoppet om att kunna skicka med posten.

Huvudanledningen till dagens besök hos veterinären var Doris, som jag har sett svullna spenar på med enstaka små krustor. Även upplevt att hon brunstar oftare och längre än de andra. Ställde även en fråga om detta på http://www.veterinaren.nu/ och här kan du läsa frågan och svaret http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/gnagare/marsvinshona-med-svullna-spenar
Det är "vår" veterinär som är en av dem som svarar på frågor på sidan. Man får svar inom en vecka! Superbra. Iallafall, en hasselnötsstor cysta hittades på äggstocken och tillsammans med övriga symtom och med risk för att de blir större kom vi överens om operation 4 oktober. Då skall äggstockarna bort! Hade lagt in om höstsemester just då så då kan jag vara hemma och sköta om henne.



3 kommentarer:

  1. Vilken härlig historia och vilken söt liten gris. Bra gjort av dig! Vad hemskt att vara så ung och bli både tröttnad på och illa behandlad. Men nu har hans liv tagit en bättre vändning!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker väldigt mycket om det du sysslar med. Hur kortades tänderna? sedering och vilka instrument?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänderna kortades med en sån där borr som roterar, ingen sedering. Tog inte ens en halvminut, det var bara de övre framtänderna. Han skötte sig så bra!

      Radera