Leta i den här bloggen

torsdag 20 mars 2014

Återbesök och nybesök

Idag var vi i Märsta för veterinärbesök!

Daisy fick visa upp sitt numera fina öga. Vid infärgning syntes en skugga och den indikerade ett sår i läkning. Så allt såg bra ut och antibiotika några dagar till.

För ca 1-2 veckor sedan hörde jag Bubbel låta som om han hade ett astmaanfall. Först trodde jag något hade fastnat men det slutade efter någon minut och han var precis som vanligt hela tiden. Hörde det sedan en gång till. Har ju hört att marsvin med åldern kan bli lite slappa och därmed kan vissa ljud uppstå. Han är precis lika pigg och aktiv som vanligt och äter normalt. Men har funderat i veckan över om jag skulle ta med honom för en kontroll även om jag inte misstänkte att han skulle vara sjuk. Men han fick följa med, och magkänslan var så rätt!!

Bubbels hjärta och lungor lät förhållandevis bra när veterinären lyssnade. Jag frågade om en rtg kunde vara av nytta men att ta en rtg på marsvinslungor ger tydligen inte så mycket information. Ett blodprov skulle vara bättre för att utesluta infektion. Bubbels anklagande stämma hördes genom hela kliniken när de tog blodprovet, men han hade skött sig exemplariskt!
Eftersom vi trodde att det inte var något speciellt och det skulle ta 20-30 minuter innan provet kunde analyseras så åkte vi hemåt och veterinären skulle ringa enbart om det var något avvikande på provet.
Efter en stund i bilen ringer telefonen och jag ser att det är veterinären. Blodprovet visade på rikligt med vita blodkroppar och de var riktigt "aggressiva" så troligen en infektion under uppsegling.
Tänk så "svåra" dessa djur är, små symtom men ändå pigga och normala och en tid senare kan de vara jättesjuka. Så jag är så tacksam att vi nu kan bota detta innan det gick så långt!
Nu blir det Bactrim i 14 dagar och nytt blodprov innan kuren är slut.
Resan tog hårt på Bubbel, efter lite ärtplättar slocknade han direkt i sitt favorithus <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar