Leta i den här bloggen

torsdag 4 oktober 2012

Operationsdagen

Efter att ha sovit förvånansvärt gott med tanke på all oro vad som kan hända vid anestesi av marsvin så steg jag upp i oktobermörkret, utfodrade de fortfarande intet ont anande marsvinen och sedan for vi iväg. På kliniken togs de emot och jag passade på att införskaffa en till stor påse Critical Care. Då har jag iallafall två stycken å då hinner jag åka och köpa mer om det behövs. Behövde inte ens betala påsen utan den kan du betala med det andra på eftermiddagen sa Marianne. Har blivit lite stammis tror jag, eller så ser jag väldigt pålitlig ut :)

Jag åkte hem och väntade, pratade med sambon i telefon och då hör jag att jag får ett samtal till. Lägger abrupt på samtalet med sambon (som bad om "lov" att få åka till Osby akut med jobbet, det bestämmer väl inte jag sa jag, " ja men jag tänkte att marsvinen opereras ju", min ofrivilliga djurvän!) och såg till min fasa att det var djurkliniken. Ringde upp å Marianne svarade med att det var ingen fara hon ville bara klargöra några saker. Hon ringer sedan senare igen och då är allt fortfarande bra och hon talar om svaret på det som vi diskuterat i första samtalet. Hon undrade om jag ville ha direktreglering men sa att det kan jag ordna själv då jag hade kvittot från första besöket. Men det kan jag lägga till sa hon. Hon sa att hon ville göra mig beredd på att det skulle bli ca 12 000 kr innan reglering annars. Skrattade till lite å sa att jag fyllt på kontot rejält (fick höra att jag var en klok djurägare :)) men bestämde mig för direktreglering som kostar 120 kr per djur.

Halv fyra var jag på plats för att hämta hem dem. De kom ut med dem liggandes i varsin härlig hemmasydd varm mystunnel, de såg trötta ut på ögonen. De hade inte ätit ännu så jag matade dem med Critical Care innan vi for hem. I bilen åt Doris hö men Hedvig vilade bara. Väl hemma väntade två fleeceklädda burar. De fick en varsin värmedyna och i skrivande stund ligger Hedvig på den med fleece över sig, kurrar när man klappar henne. Hon är fortfarande tröttast men båda äter CC med spruta utan allt för mycket tvång. Doris har ätit gurka och hö på egen hand men Hedvig har inte visat intresse för det än. Marianne varnade för att de skulle vara trötta idag men imorgon ska de vara pigga. Då min klinik endast har öppet dagtid fick jag nummer till en sköterska som jag kan ringa närsomhelst första dygnet då kliniken har stängt.

Operationssåren är ca 1,5-2 cm långa och så smala att de knappt kan vara en millimeter. De är sydda med tråd som löses upp av sig själv och därmed behöver inga stygn tas. Noggrann övervakning av såret krävs så att det ser fint ut! Ingen antibiotika sätts in då såren sitter nästan ända uppe på ryggen. Bilder kommer under morgondagen om de är piggare då. Det blev ett snitt på vardera sida om ryggen. De har fått två sorters smärtstillande under operationen varav det ena var Metacam, det andra vet jag inte. Metacam har vi även fått recept på.

På Doris fanns en cysta på ena äggstocken som var ungefär som en ärta. Viktigt att komma ihåg är att det är inte storleken på cystan som avgör hur den påverkar marsvinet hormonmässigt; alltså brunst, tappad päls, aggressivitet m.m. Den som överraskade var Hedvig, där fanns två stycken cystor på vardera äggstock som var i storlek som en hasselnöt. Det som togs bort var alltså äggstockar och livmoder på de båda.

Djursköterskan berättade att Hedvig hade charmat dem alla, bl.a. med hennes kurrande då pellets träffar en porslinsskål :)

Planen ikväll och inatt är att stödmata varannan timme och då samtidigt värma på värmedynorna.


Hedvigs räkning, totalt fick jag, efter reglering, betala 1866 kr, beloppet före var 6610 kr så det är lite skillnad!

Doris räkning hamnade på 1902 kr efter reglering, före var den 5810 kr.
Slutsats av detta: Med försäkring har jag betalat för båda operationerna, inkl. Doris besök innan op, 3528 kr och utan försäkring hade det kostat 12 660 kr. Så om ni som ännu inte är övertygade om att era marsvin skall ha försäkring borde vara det nu!
Recept på Metacam, detta är lite högre dos än vad Doris åt då hon hade urinsten men troligen krävs en högre dos mot operationssmärta.

Critical Care, kommer jag nog att lukta ett par dagar.

2 sådana stora påsar har jag hemma, hoppas det skall räcka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar