Leta i den här bloggen

söndag 11 mars 2012

Konstiga flaskljud och vikter

Igår kväll ca 23.30 (dum tid när man skall kliva upp 05.30 nästa dag) fick jag för mig att vattna blommorna som hängde på halv "flagg". När jag står i samma rum som marsvinen bor i så hör jag konstiga ljud från vattenflaskan. Hmm, de där ljuden känner jag inte igen. Det är inte Doris, Daisy´s eller Hedvigs olika drickljud. Hör faktiskt skillnad på alla deras drickljud för de har väldigt olika teknik. Doris skall alltid snurra och dra i pipen så att hon kan stå kvar där hon parkerat och helst lägga sig ner för att dricka. Daisy dricker lugnt och försiktigt. Hedvig attackerar flaskan,ungefär som om hon skall skrämma ut vatten. Dessutom tar hon den väldigt långt ner i halsen (!). 
Vänder mig om, och kors i spånet, Alvin dricker ur vattenflaskan! Det har han aldrig gjort, han har ju haft skål sedan han kom hit. 5 minuter senare med munnen full (alltså min mun) av tandkrämsskum gör han det igen. Ingen genomtänkt snilleblixt att vråla att husse skall komma och titta, tandkrämsskum har en förmåga att lätt sprätta iväg. Vi beundrar tillsammans Alvins nyvunna kunskaper. Eftersom någon av svinen verkar föredra vattenklosett (stavning?, alltså en WC), då det är oftast bajspluppar i Alvins vattenskål, så kan detta vara en bit på väg för ett mer hygieniskt vatten till Alvin. Dessutom har jag en gång sett Daisy backa till mot vattenskålen och skjutit iväg några härliga kisstrålar. Undrar om marsvin har så bra syn att de kan se en bajsplupp fara runt i vattnet.. eller om de känner smaken av kiss utspätt i vatten...? Nog med funderingar, marsvinen vägdes också igår. Här är resultatet:

Doris 1244 gram
Daisy 1159 gram
Hedvig 1139 gram
Alvin 752 gram (vägde mer när han kom hit men har gått ner i vikt efter kastreringen och efter att all pellets är borttagen, dock stabil vikt nu. Äter bra, hoppas att han kommer att öka i vikt!) Försökt ge han lite Oxbow pellets men det vill han inte ha. (De andra fattar inte hur han kan rata det..)

3 kommentarer:

  1. Bravo Alvin!! Duktig kille :-D Har säkert kollat hur tjejerna gör. De är smartare än man tror...

    SvaraRadera
  2. Absolut, han kopierar dem! om han nu har börjat interagera och kopiera med dem så brukar den ena segern efter den andra komma. Job well done, Anna!

    SvaraRadera
  3. Heja Alvin ! Kul att du har kommit på drick tekniken !
    Bra jobbat , Anna !

    Susanne

    SvaraRadera