Leta i den här bloggen

torsdag 3 oktober 2013

Stronghold - dosering

I våras skrev jag om att Doris hade skorv i sina virvelbaser samt tappade päls där. Efter att ha behandlat med Terbinafinsalva (mot svamp) några veckor på veterinärs inrådan hände ingenting. Fick också hjälp av en väldigt marsvinskunnig person som gav mig möjlighet att prova Malaseb schampoo och svampolja. Då jag varit jourhem åt två marsvin där den ena hade sellnic så bad jag veterinären att få prova Stronghold också. Hjälpte inte det skulle Doris sövas och ta en hudbiopsi vilket jag ville undvika.

Dosering på Stronghold verkar vara lite av en djungel när det kommer till marsvin. Finns många olika varianter om man googlar. Doris är patient hos en välkänd veterinär som är expert på gnagare. Där fick vi ordinerat 1 tub á 0,25 ml Stronghold av styrkan 120 mg/ml vilket blir 30 mg. Detta skall upprepas efter 2 veckor. Detta gäller när marsvinen väger över 800 gram. Väger de under 800 gram skall de ha 15 mg. Alla marsvin behandlades samtidigt även då de inte hade några symtom.

Hennes skorv såg inte typiskt ut som sellnic men som veterinären menade så kan de visa sig på olika sett i vissa fall.

Skorven försvann och pälsen växte tillbaka och inget återfall har hon haft!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar