Leta i den här bloggen

söndag 29 januari 2012

Det går framåt!

Dagens Alvin-status, 10 dagar efter kastreringen. Sitter i mattes knä och äter isbergssallad. Äter fortfarande lite sämre än innan men det är stor förbättring!! Alvin gillar kligröt som jag gör på kruskakli och havregryn. Blandas med vatten, spetsa gärna med lite juice eller riven grönsak. Har äntligen fångat den lilla godingen på bild. Han är riktigt bildskön! Bad Irene från Eragons om lite mer råd kring ihopsättandet med mina damer, han skall få börja gå  med en dam (när 4 veckor har gått och inga småsorkar kan bli till) till att börja med. De två skall sitta med varandra utan att träffa de andra, sedan kommer en till dam och tillslut skall hela flocken sättas samman. Enkelt eller hur?! Nej, det är inte så enkelt för denna sork som lider av socialt handikapp. Människor som låtit honom leva själv i 1,5 år har berövat honom denna. Nu hoppas jag innerligt att han kan återfå den och leva ett riktigt marsvinsliv med kompisar (inte bara kompisar utan flickvänner!)


Ett stort problem här hemma under uppdraget "Göda upp Alvin" är Doris. Hennes nos kan känna av redan då jag går runt hörnet i köket (kanske läser hon även mina tankar) att jag har något gott som ett marsvin kan äta. I och för sig tror hon även att en chipspåse som prasslar kan innehålla något ätbart för marsvin. Så även Ikeakassarna med tvätt i. Doris står spänt på tå och lutar sig över burkanten, känner doften av gurka eller sallad komma genom hallen och mot henne. Doris är så exalterad och kan inte vänta. Men Doris blir sååå besviken varje gång ex. salladen liksom retsamt hamnar mitt framför henne men med en PVC-plastvägg och galler emellan. Bara 3 ynka centimeter men en vägg som inte går att forcera för ett marsvin. Ofta piper hon missnöjt en stund men lugnar sig sedan. På denna bild ser hon faktiskt lite sur ut..



 Att sysselsätta sina marsvin är löjligt enkelt. Denna tunnel har jag blivit tipsad av Marsvinsmaffian om. Det är förvaring från IKEA där botten är bortklippt. Det blir perfekta tunnlar som är så spännande. De är också mångsidiga vilket Daisy bekräftar. De kan användas som kikare, skydd, säng och att fylla med hö. De går också alldeles utmärkt att kissa i till mattes stora förtjusning..

Observera väggen till vänster om tunneln. Hur kan ett marsvin, som har det allra heligaste vänt ner mot spånet spraymåla väggen med, ja inte vet jag vad det är, troligen urin? Det borde vara anatomiskt omöjligt men alla har vi väl sett dem puta ut rumpan och skicka iväg en skvätt. Dock tror jag att just denna trevliga graffittimålning kommer från våningen ovanför (där det ligger en liten stuga med fleece i). De har troligen lagt en liten pöl mot väggen som sedan härligt runnit ner och skapat detta underbara Picasso(?)mönster!

2 kommentarer:

  1. Bra att han äter nu. Det bli bättre när Alvin bor ihop med dom andra. Sune R skickade ju ofta halva matten tillbaka när han var ensam. Men ett bra tips är också att ge honom lite av tjejernas gamla kuttspån. Kanske kan du sätta damerna någon annanstans och ge honom golvtid i framtidens buren? Alvin lukter förhoppningsvis mer bekant när det är dags att flyttar ihop. Jag gjorde det med Sune R och vi hade nästan ingen problem när dom flyttade ihop. Bara vanliga problem, ingen marsvin i luften den här gången. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Så skönt att man äntligen kan börja andas ut när det gäller Alvin. Du har verkligen kämpat! Bra jobbat!! Både matte och Alvin.

    SvaraRadera